Història

L’Escola Bergantí va ser fundada l’any 1968. Va obrir les portes amb 7 alumnes en una petita casa de poble a El Masnou, a la comarca del Maresme.

El que pretenien els fundadors, era donar una alternativa a les famílies que no es conformaven amb l’educació que s’ofertava en aquells temps. Mica en mica, l’Escola va crèixer, fins arribar a l’actualitat.

millet

Inicis 1968

Els cinquanta anys de l’Escola Bergantí són la constatació que el projecte inicial, tot i ser petit, precari i aventurer, tenia tota la força de la
il·lusió, la certesa i l’empeny amb què es va sembrar.
Ara, després de tots aquests anys, es pot veure clarament que la idea era
encertada.

Amb la convicció clara, el 1968, que l’Escola Catalana no l’havien morta
sinó que estava empresonada, Joan Cassi i Carme Giralt, amb arrels, tots
dos, en l’Escoltisme, decidiren començar d’una manera senzilla però valenta un projecte d’escola catalana, laica,coeducativa i moderna al poble del Masnou. L’Escola s’inaugurà al carrer Lluís Millet núm. 80, on ara es troba un comerç de ferreteria, i finalment i com a primera escola estable al núm. 53 també al mateix carrer i on restà fins al 1981. Al començament amb una sola classe on la majoria d’alumnes eren les seves filles i fill i veïns del barri, però, de mica en mica, s’anà consolidant i n’augmentà el nombre d’alumnes amb famílies que creien en el projecte.

El nom de Bergantí era tota una declaració de com es volia que fos
l’Escola: un veler amb les veles desplegades navegant sempre endavant.
Una escola que s’arrelava al Masnou, poble de marins valents i
audaços i bons negociadors disposats
a capejar qualsevol temporal.

I així amb aquest pensament en Joan i la Carme van començar a dirigir la
nau cap a altres indrets desconeguts. Sense saber-ho posaven la primera
pedra d’un projecte que conduiria les criatures cap a un nou futur més
ampli, més nou i més nostre. Enfilaven la proa cap a un món millor.

Consolidació

La mort del dictador va obrir noves perspectives en la societat catalana; tot un camp descuidat i oblidat s’obria al davant d’una generació neguitosa per
sembrar-lo de cultura, innovacions, oportunitats i futur. L’Escola Bergantí
estava, i continua estant, amatent a tots aquests canvis i, seguint fidel a l’esperit del principi, s’afegí a participar i col·laborà en aquells anys tan decisius i reivindicatius pel nostre país. L’Escola ja tenia una estructura senzilla però sòlida i el nombre d’alumnes anava augmentant de mica en mica; els mestres, de vegades amb més d’una tasca, ajudaven a tirar endavant el projecte d’un sistema nou, innovador i que cada cop més engrescava els pares i mares d’alumnes amb una orientació clara del que volien per als seus fills. L’Escola es convertí en un referent educatiu
al nostre poble i cada cop es feien més petits els espais; on abans hi havia
dues classes en la mateixa habitació, ara ja es començaven a fer nosa els
uns als altres. El Bergantí començava a créixer, necessitava un nou lloc.
Als afores del poble uns terrenys al costat de l’autopista eren perfectes per
projectar la nova escola. Moltes propostes, moltes maneres, molt trencarse
el cap per assolir una empresa de tal envergadura, però a la fi, com tot el que es fa amb il·lusió i empenta, es va construir la nova seu. En un principi era l’edifici bàsic i principal i amb els anys s’ha anat vestint i equipant.
Una de les coses més rellevants i que va revolucionar el sistema educatiu i
evidentment també la nostra Escola van ser les associacions de mares i
pares. Van ser i són un vertader moviment de cohesió i simbiosi entre els
tutors familiars i educatius que han donat a la docència des dels anys 80
una nova manera participativa d’enfocar l’ensenyament.
L’APA del Bergantí amb la seva col·laboració en decisions importats, en la
participació i organització de festes i esdeveniments, en la integració al tarannà del poble, i la cultura popular, en el recolzament educatiu etc, fan que l’ideal del centre miri cap al demà sense por.

Actualment

Tenim uns 2.800 metres quadrats d’edificació útil a més dels patis i l’hort.

160

L’immoble,  està estructurat segons els interessos pedagògics i  conforme a la llei,  pel fet bàsic que acull les tres etapes educatives: infantil, primària i secundària. Hem adequat els espais d’acord amb les edats dels alumnes que els han d’ocupar cuidant de relacionar els aspectes físics, psíquics, instructius, de relació, etc…, tenint en compte que l’Escola és una globalització interna oberta a l’exterior, tant per donar com per rebre.

L’Escola pot admetre fins a 365 alumnes, des de l’Educació Infantil, passant per l’Educació Primària fins a finalitzar l’Educació Secundària Obligatòria. Aquest nombre d’alumnes és molt convivencial i social alhora.

L’Escola pertany a l’AEC (Acció Escolar Catalana), entitat amb la que comparteix una línia comuna basada en la catalanitat, l’arrelament al país i la laïcitat, concretades en el seu projecte educatiu.